Långledigt och 20 års-fest!

Var tillbaka på jobbet i onsdags efter några dagar hemma. Kändes mycket bra! Hade massor med mail att gå igenom, de flesta gick dock att slänga. När det var dax att gå hem till en fyra dagar lång ledighet, ringer maken och vill åka till Halmstad, först var jag sådär sugen, är fortfarande ganska trött. Han var ledig på torsdagen, sen jobbar han åtta dagar isträck, så ja visst vi åker. Ringde systerns man och kollade om det var ok, javisst. Systern visste inget så när vi kom, stod hon med håret fullt av färg. Hon hade varit hos frissan, men hon väntar aldrig kvar där, för hennes frissa är så tjabbig, så hon åker hem och sköljer ur det hemma. Smart!

Kom hem igen torsdag em, när maken tömt traktorsläpet med en byggsats till en Friggebod, det såg tungt ut, tyckte jag från solstolen. Det var kanon väder i Halmstad! Väl hemma städade vi och sen skrev jag inköpslistan till sonens 20 års fest på lördag. Jag är urkass på att räkna ut hur mycket man ska ha av varje när det är mycket folk. Hoppas det blir rätt mängd, jag ska laga maten, därför är jag ledig även idag fredag. 

Startade fredagen kl 04.00, jag och maken förberdde paketen till sonen, smög in i hans rum och vrålade "-JA MÅ HAN LEVA..." han studsade en halvmeter upp i sängen, va rädd han blev...sorry, men det såg ganska kul ut!

Sen in i sängen en stund till. Vi har forit omkring överallt idag, handlat, fixat och donat. Mellanlandade på Värdshuset och åt lunch, där satt också några från jobbet och lunchade. Sen hem till mormor och firade sonen lite där. 

Kvällen blev lite kalasande också, med familjen och flickvänner. Äldste sonen hade katten med sig, den sprang upp i DJ-rummet och vaktade en del av golvet, hm, undrar vad den kände där? Jag sa att det är nog en ande i rummet, det gillade inte svärdottern utan gick ner, och tog katten med sig, så fort hon släppte den, sprang han upp igen....


Det finns förresten kurser i det mesta, det senaste jag läste nu var en kurs i att bevara Virestadsmålet, här kommer lite exempel på vilka ord man får lära sig på kursen:

finkelera  = hoppa högt
hinnastuan = granngården
blarritå = pratsjuk
kinkenfis = någon som inte ställer upp
höjta = krusa
skälmstöcke = hyss



Ja, jag tänker gå till hinnastuan för jag är lite blarritå, men där fanns en kinkenfis, visst vill man bara finkelera! Jag tänker inte höjta.

Vet inte om man får några högskolepoäng för denna kurs, men jag tycker annars att dialekter är härligt och charmigt!

Dax att sova, upp tidigt och förbereda lokalen !

Git 

  

Kommentarer
Postat av: Farmskan

Hoppas ni får en riktigt trevlig kväll och gratta sonen så gott!

2009-05-23 @ 11:03:18
URL: http://farmskan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0