Läkare och en och annan kvacksalvare!

Lill sonen har haft en brännande smärta några dagar i nacken och ut mot vänster axel, nu har det även blossat upp utslag, idag började det sticka även i ansiktet. Vi ringde sjukvårdsupplysningen, fick prata med en mycket trevlig och kompetent sköterska. Hon sa direkt Beltros. Åk in och få det bekräftat och medicin.

Hon bokade tid på jourläkarcentralen i Ljungby. Vi kom dit. Hade lite underhållning i väntrummet. En pappa satt där med sin dotter, det var innebandy för damer på tv:n  som stod på, plötsligt säger pappan "heter hon Salming som spelar där?" (det stod Salming på deras lagtröjor), "nä, sa han de heter det allihopa!". Jag bröt ihop och kunde inte sluta skratta, sonen som satt närmast försökte verkligen att inte skratta. Sen kom en taxichaufför med en tom rullstol och letade efter Elsa, han gick som en struts i högt gräs. Andra skrattanfallet. Till slut smög det förbi en vitklädd man och mumlade tyst "Elin", det visade sig vara läkaren. Elin gick in, efter henne var det vår tur.

Han tittade på det och sa att det var eksem. Kan bero på tvättmedel, mycket konstiga saker som finns i mat nuförtiden. Knutan i nacken är en cysta och har inget med eksemet att göra. Sen skrev han ett recept på salva och gick.

Vi åkte till en restaurang och åt, men det kändes inte bra i magen. Åt lite, sen ringde jag sjukvårdsupplysningen igen, träffade på samma kvinna. Hon sa att hon var säker till 90% att det var bältros, hon tyckte jag skulle ringa tillbaka till sjukhuset, själv skulle hon prata med sin chef, hon sa att det är inte lätt och få rätt mot läkaren som har gett en diagnos.

Men jag ringde tillbaka och sa att vi inte var nöjda, att jag inte kände mig bekväm eller tyckte att han var trovärdig. Vi fick komma tillbaka och träffa en annan läkare. Sonen han knappt ta av sig tröjan när den nya läkaren sa på två meters håll, du har bältros, knölen i nacken är en körtel som svullnat, det är där det började. Medicin och en salva som dämpar klåda och hindrar inflammationen. Tur att vi stod på oss, vad är det för amatörer? Sköterskan kunde ställa diagnos på telefon och den andre läkaren från två meters håll. Det som var viktigt var att han fick medicinen inom 72 timmar för att den ska ha verkan. 

Inget farligt, men det gör ju ont, och det siter i några månader med smärtan. Däremot är det inte bra för mig! Jag har inte haft vattenkoppor. Det är samma virus som ligger latent hos de som haft vattenkoppor. Att få denna barnsjukdom som vuxen är inte så lätt sa dom. Om jag upptäcker minsta prick på mig, ska jag kontakta läkare direkt för medicin. Det är 10-20 dagars inkubationstid. Jag kollar mig noga nu. Vill verkligen INTE ha detta.

Vad jag lärt mig av detta är, att stå på dig om du inte är nöjd med den läkare som du tilldelas, du kan få en annan och din egen känsla kan ju vara den rätta.

Kommentarer
Postat av: Farmskan

Usch då... då är det prickkoll varje dag nu =)

2010-04-18 @ 18:40:37
URL: http://farmskan.blogg.se/
Postat av: Linda Kajsson

Men stackarn...ja, lita aldrig på bara EN läkare!!! Jag hade ju bara sträckt muskeln sade dem om mitt knä från början!!! Hoppas allt är bra med dig annars. Kram

2010-04-18 @ 21:08:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0