Påsken!

Varför firar vi Påsk? Påsken är er den största högtiden i kyrkan och det viktigaste i det kristna budskapet. Den judiska påsken inträffar också vid denna tidpunkt. Skärtorsdagen var då häxorna brändes på bål och idag tänder vi brasor/skärselden för att skrämmas.
I morgon är det sorgedagen då Jesus korsfästes, plågades på korset, men så försvann han från grottan dit han lades efter de plockat ner honom från korset, detta var på påskdagen, så det var klart då han uppstod igen!

Är det detta vi firar med sådan matfrossa att betalsystemen i butikerna brakar ihop? Vi svenskar handlar mer mat under påsken än vi gör till jul, jag fattar inte det, men det ska visst ha något att göra med att det är mer helgdagar i påsken. Men vi är oftast lediga lite mer vid jul, semesterdagar, då äter och träffar vi familj och goda vänner. Jag får i alla fall inte ihop det.

Oavsett så har jag gett mitt bidrag till handeln idag, gjort så många ärenden i alla möjliga butiker. Och har även besökt kyrkan. Eller i alla fall kyrkogården, där jag gjorde fint hos min älskade pappa. Vad jag saknar honom, det är många år sedan han lämnade oss. Men jag träffar honom regelbundet. Nu tror ni det slagit runt lite va. Men jag drömmer ofta om honom, och dessa drömmar är så verkliga. Så när jag vaknar på morgonen så har det hänt. Då har jag fått träffa honom igen. Det känns härligt. Det dumma är att jag inte kan träffa honom när jag vill, utan det bestämmer drömmarna. 

Det är viktigt att ha drömmar, både när man sover och när man är vaken!

Mitt påskpynt!

    

Glad Påsk på er alla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0